From Friday, April 19th (11:00 PM CDT) through Saturday, April 20th (2:00 PM CDT), 2024, ni.com will undergo system upgrades that may result in temporary service interruption.

We appreciate your patience as we improve our online experience.

West Sweden LabVIEW User Group

cancel
Showing results for 
Search instead for 
Did you mean: 

LabVIEW Modbus hjälp

Hejsan! 

Jag tänkte se om den gemensamma kunskapen i den här gruppen kanske kunde hjälpa mig med mitt problem?!

 

Jag jobbar med modbus och fösöker med en koppling där läsa input registers. Det funkar helt perfekt, fram till att jag vill läsa ut fler än 96 register. Read register ska ta en u16 som input.

 

Jag har bifogat en väldigt enkel exempel VI, se bild.

 

labview kod.PNGlabview UI.PNG

 

Varför får jag inte läsa in mer än 97 register? Jag har googlat som en galning, men lyckas inte hitta något vettigt!

Värdet som den läser är från en lista och exakt samma storlek och format som de 5 föregående, om det nu skulle spela någon roll. 

 

 

Med vänliga hälsningar

Elina

0 Kudos
Message 1 of 3
(2,884 Views)

Hej Elina,

 

Finns det så många register att läsa ut, dvs vad säger manualen till instrumenetet som du kommunicerar med? Kan det vara så att du försöker läsa ut från en register som inte finns definierat?

Vad händer om du läser ut 96 st register men startar att läsa på register position 1, får du samma fel då?

 

Mvh

Linda

 

0 Kudos
Message 2 of 3
(2,845 Views)

Hej Linda,

 

Programmet är kopplat direkt till maskinen vi programmerar och jag hade dubbelkollat att c++ koden var rätt. Jag hade dock fortfarande felet även om jag ändrade registerna. 

 

Men sen så skulle jag testa en annan grej åt en kollega och när jag laddade på en ny konfiguration på maskinen så funkade LabVIEW programmet igen! Så att jag har suttit och bankat huvudet i väggen pga det här berodde troligtvis på att någon använt maskinen och ändrat konfigurationen på den och att några av värdena jag försökte läsa ut saknades. *suck*

 

Lärdom nr 1: ladda alltid på en ny konfiguration FÖRST för att se till att det är precis så som jag vill ha det när jag ska testa!  

 

Mvh

Elina

0 Kudos
Message 3 of 3
(2,837 Views)